Vieremän korttelirastit 11.1.2020

Keskustelua/ilmoituksia iltarasteista.
Vastaa Viestiin
Marko
Viestit: 160
Liittynyt: 23.12.10 18:14:54

Vieremän korttelirastit 11.1.2020

Viesti Kirjoittaja Marko » 08.01.20 16:33:20

Korttelirastit suunnistetaan lauantaina 11.1. Vieremässä. Tapahtuma on sprinttiä ja siten myös Sprintticupin 2020 ensimmäinen osakilpailu.
  • Lähtö klo 10-11
  • Osoite Suutarinkatu 2, Hyvinkää
  • Aikuiset 6 €, nuoret 3 €, perhe 12 €, viiden kerran sarjalippu 25 €, emit-kortin vuokra 2 €, HyRan jäseniltä ei maksua
  • Rastilippu käytössä
  • Sprintticupin ensimmäinen osakilpailu (lisätietoa cupista)
Ratoja on kolme. Samalla maksulla voi kiertää vaikka kaikki radat.

A-rata: 3,7 km, 1:5000, 16 rastia, A4
B-rata: 3,1 km, 1:5000, 10 rastia, A4
C-rata: 2,3 km, 1:5000, 9 rastia, A5
Pituudet on mitattu viivoja pitkin.

Rasteilla on pienet rastiliput, joissa on myös koodi. Huom! Kaikilla radoilla on vähintään yksi väliaikarasti, jossa on emit-leimaus. Näillä rasteilla on suuremmat (normaalikokoiset) rastiliput. Etenkin Sprintticupiin osallistuvat pitäkää huoli, että leimaatte rasteilla ja saatte hyväksytyn tuloksen! Toivottavasti käytte tapahtuman jälkeen piirtämässä Reittihärveliin reittinne, jotta saan palautetta ratojen onnistumisesta.

Radat ovat kaupunkialueella, mutta joka radalla on vähintään yksi hieman metsän puolella oleva rasti. Lisäksi on mahdollista kulkea enemmänkin metsässä, ja joillakin rastiväleillä reitinvalintatehtävänä onkin pohtia, onko nopeampaa kiertää teitä pitkin vai mennä lyhyempi matka metsäsaarekkeen läpi. Alueella on hieman korkeuseroja, ja mäet voivat olla liukkaita, jos on vähänkin lunta.

Kannatta kerrata sprinttisuunnistuksen kielletyt kohteet. Esimerkiksi tietyllä vihreän sävyllä merkityistä istutuksista ei saa mennä läpi ja kahdella väkäsellä kuvattuja aitoja ei saa ylittää.

Rautatien saa ylittää vain silloista. Osa rautatiestä on merkitty ylityskiellon merkillä (paksu pinkki viiva), eikä rautatietä saa ylittää viivan poikki, vaikka alueella onkin tasoristeyksiä. Ylityskielto koskee tasoristeyksiäkin muun muassa tasapuolisuuden takia: kieltämällä niiden käyttö yksikään suunnistaja ei kärsi rautatietä kulkevista junista. Lisäksi A- ja B-radat kulkevat keskisuuren tien toiselle puolelle. Tämän tien voi alittaa vain kahdesta karttaan merkitystä tunnelista. Tie on merkitty muualla ylityskiellon merkillä, joten ylittäminen edes suojateitä pitkin ei siis ole sallittua.

Alueella on pari siltaa, jotka on mahdollista alittaa tietyistä kohdista mutta ei mistä tahansa. Alla on karttapala, joka voi auttaa hahmottamaan aluetta.

A-rata (Sprintticupin kilparata) sisältää paljon erilaisia reitinvalintatehtäviä. Useimmilla rastiväleillä eri vaihtoehdot on helppo havaita ja monessa on kyse esteen kiertämisestä. Haasteena onkin lähinnä kyetä kovassa vauhdissa valitsemaan vaihtoehtojen väliltä ja lukemaan tulevat rastivälit etukäteen. Mukana on kuitenkin muutama toivon mukaan vaativampikin rastiväli, joissa nopea silmäys ei riitä reitinvalintavaihtoehtojen havaitsemiseen. Lopussa on nopeampi osuus, joka muistuttaa tyypillistä korttelisuunnistusta eli reitinvalinta koskee lähinnä teiden väliltä valitsemista.

B-radasta on pyritty tekemään hieman A:ta helpompi. Kyse ei ole yhtä intensiivisestä sprintistä kuin A:lla, vaan rastivälit ovat hieman pidempiä, jolloin tulevien välien lukemiseen on enemmän aikaa. Reitinvalintatehtävät ovat kuitenkin pitkälti samanlaisia. Mukana on myös yksi pitkä reitinvalintaväli.

C-radasta on pyritty tekemään selvästi A:ta ja B:tä helpompi vaihtoehto. Useimmat reitinvalintatehtävät ovatkin yksinkertaisempia kuin muilla radoilla. Parilla rastivälillä käytetään kuitenkin alueen siltoja, ja nämä rastivälit voivat tuottaa kokemattomille sprinttisuunnistajille vaikeuksia. Alla olevaa karttaa kannattaa vilkaista.

Tervetuloa suunnistamaan!
sillat ja rautatie.png
sillat ja rautatie.png (166.14 KiB) Katsottu 257 kertaa

Marko
Viestit: 160
Liittynyt: 23.12.10 18:14:54

Re: Vieremän korttelirastit 11.1.2020

Viesti Kirjoittaja Marko » 11.01.20 22:42:03

Kiitos kaikille osallistujille ja erityiskiitos kaikille reittinsä Reittihärveliin piirtäneille. Käykää loputkin piirtämässä! On kiinnostavaa - ja opettavaista - katsoa, miten paljon erilaisia reitinvalintoja tehtiin, missä kaikki juoksivat samoja jalanjälkiä ja missä reitit erosivat odottamistani.

Laadin radoista lyhyet reitinvalinta-analyysit - mitä reitinvalintoja milläkin välillä oli mahdollista tehdä, kuinka pitkiä ne olivat ja minkä arvelisin olevan paras valinta. Ne ovat liitteenä alla. Rastivälejä tutkaillessani tuntui, että turhan monella rastivälillä vaihtoehdot olivat hyvin tasaisia eli reitinvalinnalla ei voinut tehdä juurikaan eroja. Toisaalta jos vaihtoehtojen väliset erot olisivat suuria, uhkana olisi tietenkin se, että paras vaihtoehto olisi ilmiselvä.
Liitteet
C-rata.pdf
(1.95 MiB) Tiedosto ladattu 16 kertaa
B-rata.pdf
(2.52 MiB) Tiedosto ladattu 16 kertaa
A-rata.pdf
(2.95 MiB) Tiedosto ladattu 49 kertaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Iltarastit”