Iltarastit pidetään tällä viikolla Lentokentän maastoissa.
Osoite
Ilmailutie 8. Pysäköinti tienvarsipysäköintinä, joten suosittelemme kimppakyytejä tai lihasvoimalla saapumista. Suunnistajat ylittävät Ilmailutien useista paikoista, joten varovaisuutta toivotaan.
Kielletyt alueet
Karttaan on merkitty runsaasti kiellettyjä alueita, joista suurimmat ovat lentokenttä sekä frisbeegolfradat. Joillakin radoilla on lisääkin, esimerkiksi pieni harsosammalalue. Pyöräsuunnistuksessa kiellettyjä alueita on vielä enemmän. Ettehän kulje kielletyillä alueilla.
Kartta
Käytössä on kaksi viikkoa sitten pidettyä AOV:ta varten päivitetty kartta (päivitys: Janne Seppälä). Karttaan on keväällä laajennettu Kenraalinkulman alue, jossa A-rata käy (laajennus: Heikki Sandström).
Pyöräsuunnistuskartan on suunnistuskartan pohjalta päivittänyt Wertti Autio. Uunituore kartta valmistui viime viikolla.
Kartat A4-kokoa paitsi D, RR ja TR A5, mittakaava 1:10000 paitsi RR ja TR 1:7500. Symbolit ovat uuden kuvausohjeen (ISOM 2017) mukaisia.
Radat
A 6,5 km, 18 rastia
B 5,0 km, 15 rastia
C vaikea 2,9 km, 9 rastia
C helppo 2,9 km, 9 rastia
D 1,8 km, 7 rastia
RR 2,4/1,7 km (viitoitus/optimi), 5 rastia
TR 1,3 km, 5 rastia
Pyörä A 10,4/17,0 km (viiva/optimi), 15 rastia
Pyörä B 7,5/11,5 km, 11 rastia
Pyörä C 4,3/6,9 km, 7 rastia
Pyöräradat ovat Kleemolan Joonan käsialaa.
Kaikki radat paitsi RR ja TR ylittävät Ilmailutien, jonka voi ylittää mistä tahansa. Liikennettä on kuitenkin syytä varoa. A- ja B-radalla on muitakin teiden ylityksiä (B: 2, A: 3). Ne tulee tehdä karttaan merkityistä ylityspaikoista. Varovaisuutta ylityksissä! Myös pyöräsuunnistusradoilla on ylityksiä, jotka tulee tehdä tietyistä ylityspaikoista.
Kiellettyjen alueiden takia käytössä on varsin pieni maastoalue, joka on kylvetty täyteen rasteja. Radat menevät ristiin ja rastivälit ovat pääasiassa melko lyhyitä. Huolellisuutta koodien ja kiertojärjestyksen kanssa!
Tiet jakavat maaston selvästi toisistaan eroaviin alueisiin. C- ja D-radat sekä RR ja TR kulkevat kokonaan alueella, jota käytetään paljon ulkoiluun. Polkuja on siis erittäin paljon eikä kaikkia ole mitenkään voitu kuvata kartassa. Näkyvyys on erinomainen ja maasto varsin nopeaa.
A- ja B-radalla tienylityksen jälkeen näkyvyys on hieman heikompi ja polkuja vähemmän. Tällä alueella tyypillinen suunnistustehtävä on "kompassisuunnalla keskellä ei-mitään sijaitsevalle kivelle tai avoimelle alueelle". Ei kovin mielikuvituksellista mutta toivottavasti polkujuoksua mielekkäämpää.
A-rata yltää vielä laajennetulle Kenraalinkulman alueelle, joka tarjoaa tiheine tiheikköineen vaihtelua ja hyttysiä. Mäen laella on kuitenkin parempaa maastoa. Reitinvalintatehtävät ovat pääsääntöisesti tyyppiä "suoraan tiheikön läpi vai polkua pitkin kiertäen". Siirtymissä tulee valitettavasti melko paljon tie-/polkujuoksua.
Rastireitin viitoitukselle näkyy useita muita kuin RR-radan rasteja, mutta juuri viitoituksen varrella ei ole muita. Parissa kohdassa RR-viitoitus menee eri kohdissa hyvin lähellä ja sen takia on periaatteessa mahdollisuus jättää vahingossa rasti väliin, mutta toivottavasti kenellekään ei käy niin.
Aukioloajat
16.30–19.00 saa lähteä.
Hinnat
Aikuiset 8 €
Alle 19-vuotiaat 4 €
Perhe 16 €
HyRan jäsenet ilmaiseksi
Kortit ja liikuntasetelit (sis. mobiilisetelit) kelpaavat.
Rastilippu
Käytössä.
Tervetuloa!
Lentokentän iltarastit 31.5.2018
Re: Lentokentän iltarastit 31.5.2018
Pyöräsuunnistuksesta:
Radat pyörivät lentokentän ja Erkylän majan ympäristössä. Maasto on hyvin polkurikas, ja todella hyvin pyöräsuunnistukseen sopiva. Erkylän puolelta löytyy enduro uria, joista osa on hyvin pehmeitä, mutta näitä ollaan yritetty välttää ratasuunnittelussa. Suurimmaksi osin alueen polut ovat kuitenkin hyvin nopeita, ja korkeuseroja ei ole juurikaan. Pääosin radat kiertävät eri alueella, kuin juoksuradat, mutta varovaisuutta silti puolin ja toisin, ja käyttäkäähän alikulkua/siltaa Pohjoisen Kehätien ylitykseen.
Radat pyörivät lentokentän ja Erkylän majan ympäristössä. Maasto on hyvin polkurikas, ja todella hyvin pyöräsuunnistukseen sopiva. Erkylän puolelta löytyy enduro uria, joista osa on hyvin pehmeitä, mutta näitä ollaan yritetty välttää ratasuunnittelussa. Suurimmaksi osin alueen polut ovat kuitenkin hyvin nopeita, ja korkeuseroja ei ole juurikaan. Pääosin radat kiertävät eri alueella, kuin juoksuradat, mutta varovaisuutta silti puolin ja toisin, ja käyttäkäähän alikulkua/siltaa Pohjoisen Kehätien ylitykseen.