Nopon iltarastit 2.6.2016

Keskustelua/ilmoituksia iltarasteista.
Vastaa Viestiin
reinike
Viestit: 284
Liittynyt: 07.11.03 16:17:13

Nopon iltarastit 2.6.2016

Viesti Kirjoittaja reinike »

Hyvinkään iltarastit suunnistetaan Herusten maastossa 2.6.16, lähdöt klo 16.30-19. Tapahtumakeskukseen opastus Herustentie 64 Rajamäki. Maasto on pääosin nopeakulkuista kangasmaastoa, mutta pidemmillä radoilla on myös peitteistä ja kivikkoista sekä jyrkkää rinnettä tarjolla. Alueella on paljon polkuja ja metsäkoneuria, jotka helpottaa suunnistamista. Radat A 6,2 km, B 4,6 km, C 2,8 km, D 1,5 km, RR- ja TR-radat. Lisäksi pyöräsuunnistuskartalla pyöräsuunnistusradat A 10,6 km ja B 6,6 km (viivaa pitkin). Suunnistajan Kauppa ja Nopon koulun vanhempainyhdistyksen buffet on paikalla. Karttamaksu 6 €, alle 19-v. 3 €, perhe 12 €, liikuntasetelit ja kaikki maksukortit käy.
Marko
Viestit: 336
Liittynyt: 23.12.10 18:14:54

Re: Nopon iltarastit 2.6.2016

Viesti Kirjoittaja Marko »

Pari sanaa vielä ratamestariltakin.

Maasto on kaksijakoinen: osa on rinnettä, joka on paikoitellen epämukavaa kulkea, osa kangasta, jolla on erinomainen näkyvyys ja vain pienehköjä korkeuseroja. Mitä pidempi rata, sitä suurempi osa on ensin mainitulla alueella. Pyöräsuunnistusradat kulkevat omia reittejään.

Alueella on tehty uusia hakkuita. Karttaan merkityt ajourat ovat paikoitellen heikkoja, paikoitellen käytännössä olemattomia (vain osa niistä on edelleen vahvoja), mutta lähistölle on tullut runsaasti uusia ajouria. Myös puoliavoimia alueita on runsaasti, ja kiitos niiden näkyvyys on erinomainen. Rajanveto puoliavoimen ja avoimen alueen välillä on paikoin vaikeaa, ja jotkin alueista olisi voinut kuvata toisellakin merkillä. Pohja on kangasalueella pehmeää, ja uusia polkuja on syntynyt runsaasti. Kyse ei kuitenkaan ole mistään ulkoilualuetyyppisestä maastosta, jossa polkuja syntyy koko ajan joka puolelle ja vanhat muuttuvat, vaan vanhatkin polut ovat edelleen olemassa ja uusia on siellä täällä. Ennen kaikkea monet polut ovat pidentyneet päistä tai yhdistyneet, mutta täysin uusiakin polkuja löytyy.

Rasteja on paljon, onhan ratojakin paljon. Lähekkäisille rasteille on kuitenkin pyritty säätämään koodit, joita ei pitäisi voida sekoittaa. Koska näkyvyys on hyvä, RR-viitoituksen varrelle todennäköisesti näkyy runsaasti muita rasteja. Viitoituksen varrella ei kuitenkaan ole muita rasteja. Alueella on hyvä näkyvyys, ja D- ja TR-radat lienevät selvästi tavallista helpompia (liiankin helppoja...), joten tässä olisi hyvä tilaisuus kokeilla pykälän tavallista vaativampaa rataa.

Olen tosiaan suunnitellut pyöräsuunnistusradatkin. Ne on siis suunnitellut henkilö, joka ei ole ikinä pyöräsuunnistanut, joten SM-tason ratoja ei varmaankaan kannata odottaa. Uskoisin kuitenkin saaneeni radoista mielekkäät. Jotkin muotoseikat saattavat poiketa totutusta - esimerkisi kohdistuspisteitä olen käyttänyt rasteissa yksinkertaisesti koska se on Condesin oletusasetus pyöräsuunnistusradoille, en tiedä, mikä on vakiintunut käytäntö. Lisäksi pyydän jo etukäteen anteeksi sitä, että pyöräkartat ovat A3-kokoa. Niistä olisi saanut melko vähäisellä vaivalla kaksi A4-arkkia, mutta en vain hoksannut sitä.

Pidempi rata on 10,6 / 15,5 km (viiva / arvioitu reitti), 10 rastia, lyhyempi on 6,6 / 9,2 km, 7 rastia. Sakari Puolakanaho on vuosi sitten päivittänyt tavallisen kartan pyöräsuunnistuskartaksi, ja sen paikkansapitävyys on edelleen hyvä. Pyöräsuunnistajienkin on kuitenkin syytä huomioida, että uusia (pienehköjä) polkuja on syntynyt sinne sun tänne. Myös teiden hiekkaisuus lähtöpaikan ja maalin läheisyydestä vajaan kilometrin päähän kannattanee pitää mielessä.

A 6,2 km, 15 rastia
B 4,6 km, 11 rastia
C 2,8 km, 8 rastia
D 1,5 km, 5 rastia
Pyörä A 10,6/15,5 km, 10 rastia
Pyörä B 6,6/9,2 km, 7 rastia
RR 2,3/1,7 km, 5 rastia
TR 1,4 km, 5 rastia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Iltarastit”